Keskittyminen kolahtaa
Kunnioittamalla toisia, heihin keskittymällä, teet vaikutuksen
Oletko koskaan nähnyt todella vaikuttavan ja vakuuttavan henkilön hääräävään tarjoilujen ja järjestelyjen parissa vieraiden ollessa läsnä? Tuskin, koska vaikuttamistahtoiset keskittyvät sataprosenttisesti kohtaamiinsa ihmisiin.
Aina välillä kohtaan ihmisiä, jotka yrittävät tehdä positiivisen ensivaikutuksen kohdistamalla ison osan huomiostaan kahvinkeittimeen. Jos Moccamasterilla olisi tunteet, se olisi varmaan huomiosta mielissään.
Kun sitten vihdoin päästään alkuriiteistä itse asiaan, katkeaa keskustelu vähän väliä joskus jopa kesken sanomani lauseen siihen, että isäntä/emäntä tiedustelee kulinaarista hyvinvointiani. Samalla hän tulee paljastaneeksi, että pullakin on kiinnostavampi, kuin minun ajatukseni. Tai sitten hän on niin epävarma omasta kiinnostavuudestaan, että luulee paikkaavansa sen hyvillä tarjoiluilla.
En tarkoita sitä, että tarjoiluilla ei olisi väliä. Hyvät tarjoilut edesauttavat hyvän mielen luomista ja osoittavat kunnioitusta vieraita kohtaan. Ne pitää vain hoitaa ennen vieraiden tuloa tai sitten ne pitää antaa sellaisten henkilöiden hoidettaviksi, joiden ei tarvitsekaan vakuuttaa.
On myös tilanteita, joissa on tarkoituskin hääräillä yhdessä keittiössä yrittämättäkään tehdä toisiin sen kummempaa vaikutusta. Vaikkapa ystävien kanssa mökkeillessä.
No, keskittymisessä on kyse paljon muustakin kuin keittiökeskittymättömyydestä.
Mitä on keskittyminen?
Taitava keskittyjä saa toiset kokemaan, että huomio on täysin heissä. Mikään ei ole kiinnostavampaa kuin kohtaamasi henkilö.
Miksi keskittyminen on tärkeää?
Toiseen ihmiseen keskittyminen on toisen kunnioittamista. Kukapa ei kaipaisi kunnioitetuksi tulemisen tunnetta? Käänteisesti ilmaistuna – keskittymättömyys on epäkunnioittavaa.
Keskittyminen kumpuaa kiireettömyydestä
Jos kohtaamisen alkupuoliskolla ajatuksesi ovat vielä aikaisemmassa tapaamisessa, tehtävässä tai viestissä ja kohtaamisenne loppupuoliskolla jo seuraavassa tapaamisessa tai tehtävässä, on vaikeaa keskittyä juuri tähän kohtaamishetkeen. Kun keskittyminen on vajaata, tuppaavat tapaamiset muodostumaan myös varsin tehottomiksi ja pitkittyvät aiheuttaen vielä lisää kiirettä.
Mikäli haluat tehdä vaikutuksen (siis vaikka saada kaupat aikaiseksi tai johdettavasi sitoutumaan), sinun kannattaa kohdata vähemmän mutta keskittyneemmin. Hosuminen ja häröily eivät vakuuttavuuttasi paranna. Vertauskuvana voisi toimia kahvin annostelu suodattimeen: puolet poroista pöydällä ja kolmesti laskuissa seoten vai kerralla siististi perille? Yksi vakuuttava kohtaaminen päivässä on parempi kuin kymmenen vakuuttamatonta saati negatiivisvakuuttavaa.
Keskittymisvinkkejä
Nämä toimivat ainakin itselläni. Ehkä niistä jotkin soveltuvat sinullekin.
- Varaa jokaisen kohtaamisen väliin rauhoittumisaikaa. Aikaa tehdä tärkeimmät muistiinpanot edellisestä tapaamisesta, vessassa käyntiin tai vaikkapa lyhyelle kävelylle ulkosalla. Sen verran kuin tarvitset, että saat edellisen kohtaamisen mielestäsi.
- Ole etuajoissa. Jos joudut siirtymään, ota huomioon mahdolliset liikenteen häiriötekijät. Älä kuitenkaan mene kohtaamiseen liian aikaisin, vaan käytä luppoaika keskittymisesi keräämiseen tai mielesi tyhjentämiseen. Kuuntele vaikka musiikkia, jos se sinua rauhoittaa.
- Älä käytä lyhyitä kohtaamistaukoja viestiesi katsomiseen. Jos luulet, että nopea reagointi jatkuvasti jokaiseen viestiin, on tärkeää, olet väärässä. Jotkut vakuuttavuusvajavaiset katsovat viestejä jopa muiden ollessa läsnä, kokouksissa ja palavereissa. No, sinäkin lienet moisia pellejä joskus kohdannut.
- Ymmärrä myös, että sinulle viestin lähettänyt ei välttämättä ole miettinyt millaisessa tilanteessa sinä viestin luet. Viestissä voi olla myös sellaisia asioita, jotka tuhoavat keskittymisesi. Itse en koskaan avaa sähköposteja juuri ennen tärkeitä kohtaamisia – ja muunlaisia suunniteltuja kohtaamisia minulla harvoin onkaan.
- Muistaminen on keskeisin keskittymisen todiste. Muista mitä sinulle puhuttiin muutama minuutti sitten. Taitava muistaa myös mitä toinen puhui edellisessä ja sitä edellisessä kohtaamisessa, vaikka vuosiakin sitten.
Keskittyneitä kohtaamisia!
Toni Hinkka
P.S. Seuraavat CxO vaikutusvoima™ -koulutukset: