Vuorovaikutusta vaikuttavuudella ja ilman

10 vähemmän ja enemmän vaikuttavaa vuorovaikutustyyliä

Olet varmaan joskus saanut kokea keskustelun, jossa tuntuu, että sinua kerrankin todella kuunneltiin ja ymmärrettiin. Eikö tunnu hyvältä vielä pitkänkin ajan jälkeen?

Todennäköisesti olet paljon useammin ollut osallisena keskustelussa, jossa koet jääneesi ymmärrystä vaille. Se jätti tunteesi kylmäksi tai jopa turhautuneeksi.

Mikä erotti näitä kahta ääripäätä?

Katso oheisesta videosta, miten Into selviää Pontuksen kanssa edellä mainituista vuorovaikutustyyleistä.

Mitä on taitava vuorovaikutus?

Taitava vuorovaikuttaja kohtaa toiset tasaveroisina ja kuuntelee enemmän kuin puhuu.

Miksi tasaveroisuus on tärkeää?

Pääsääntöisesti terveellä itsetunnolla varustetut ihmiset kokevat olonsa turvallisemmaksi ja mukavammaksi sellaisten ihmisten parissa, joiden kanssa he kokevat olevansa älyllisesti ja asemallisesti samalla tasolla. Toki yli- tai alimielisiä poikkeuksiakin löytyy, mutta silloin tuo itsetunto on vääristynyt suuntaan tai toiseen.

Miksi kuuntelu on tärkeää?

Dalai Laman väitetään sanoneen: ”Kun puhut, et opi mitään – kun kuuntelet, voit oppia kaiken!” Ihmiset haluavat tulla kuuluiksi ja ymmärretyiksi – hyväksytyiksi, jopa kunnioitetuiksi. Se on yksi ihmisen voimakkaimpia perustarpeita. Tämän tarpeen määrä toki vaihtelee mm. luontaisen avoimuuden tarpeen mukaan ja riippuen seurasta; luottamuksen asteesta.

Miten voit oppia taitavaa vuorovaikutusta?

Tässä on havainnollinen kymmenkohtainen lista tyypillisistä vuorovaikuttajista:

  1. Aiheenvaihtaja – Hän ei kuuntele käytännössä lainkaan, vaan miettii täysin omiaan. Heti kun tulee pienikin tauko, hän puhuu jostain ihan muusta kuin aikaisemmat puhujat.
  2. Itserakas – Hän kuuntelee vain sen verran, että löytää aasinsillan, jota pitkin hän päätyy puhumaan itsestään.
  3. Päällepuhuja – Hän ei malta kuunnella edes lausetta loppuun, ennen kuin hyökkää omalla oletuksellaan. Kahden moisen kohtaaminen on joskus hyvinkin hupaisaa seurattavaa – mutta vain hetkellisesti.
  4. Kultakala – Urbaani legenda väittää kultakalojen muistin pituudeksi alle viisi sekuntia. Samaa keskittymiskykyä osoittaa keskustelija, joka kysyy asiaa, jonka vastuksen on juuri kuullut edellisessä lauseessa.
  5. Sutkauttelija – Hän kuuntelee vain löytääkseen sanan, johon voi sovittaa ainakin yksirivisen anekdootin. Omasta mielestään hän on hirmuhauska älykkö. Muiden mielestä pidemmän päälle ennemminkin rasittava tollo.
  6. Kuuntelee vastatakseen – Hän kuuntelee hetken tarkasti, mutta aivotyökapasiteetti kohdistuu hyvän vastauksen antamiseen. Vastaus voi toisinaan sattumalta osua jopa aiottuun kysymykseen. Poliitikkoainesta.
  7. Kuuntelee ymmärtääkseen – Hän kuuntelee ja kaivaa lisätietoa, jotta hän varmasti ymmärtäisi. Kun hän vihdoin vastaa, vastaus on kysyjälle arvokas. Taitavaa!
  8. Suljettu kyselijä – Hänkin kuuntelee ja hakee tarkennusta, mutta tekee sen hieman hölmösti katkaisten keskustelukumppanin hyvän ajatusvirran. Suljettu kysymys on sellainen, johon voi vastata hyvin lyhyesti: kyllä tai ei.
  9. Avoin kyselijä – Hän johdattaa keskustelukumppanin antamaan todella paljon informaatiota ymmärryksensä tueksi. Avoin kysymys on sellainen, johon ei voi vastata kyllä tai ei.
  10. Kolmen lauseen palautustaktikoija – Koppi, vastaus, palautus. Helppo keino johdattaa keskustelukumppani paljastamaan itsestään vähän liikaakin.

Ihannevuorovaikuttaja siis kuuntelee ymmärtääkseen, etenee avoimin kysymyksin ja hallitsee palautustaktikoinnin.

Toni Hinkka
– Tosissaan, muttei totisena –

Ps. Jos pidit, jaa tämä ihmisille, joita arvostat ja joiden toivot menestyvän

P.S. Seuraavat CxO vaikutusvoima™ -koulutukset:

No event found!

 

 

 

Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Valikko