Paranna asiakaskokemusta ja houkuttelevuutta kahdelle miljoonalle suomalaiselle
Tällaistakin kohtaamme
“Tämän kerran me autetaan sinua keräämään ruokaostokset, mutta jatkossa et ole tervetullut hoitamaan ostoksiasi meillä ilman avustajaa.”
“Miten tyhmä tuo tyyppi oikein voi olla? Olen sanonut saman asian jo kolme kertaa, eikä se tajunnut vieläkään!”
Suomessa on
Näkövammaisia
Kuulovammaisia
Eläkeläisiä
Suomalaisista
Haluatteko olla kuten esimerkin kauppa, joka vielä 2020-luvulla kielsi Heidiä käymästä yksin ruokaostoksilla?
Tunnistaisivatko työntekijänne Tonin kuulovammaiseksi ja tietäisivätkö he, miten kommunikoinnista voisi tehdä helppoa?
Suomessa on yli 800 000 kuulovammaista ja 55 000 näkövammaista. Se tarkoittaa, että yli 15 % Suomessa asuvista ihmisistä on kuulo- tai näkövammaisia. Se on noin joka kuudes asiakkaasi. Yli 65-vuotiaita Suomessa on 1,3 miljoonaa. Iän myötä myös aistit heikkenevät. Meidän oppimme tekevät heidänkin asiakaskokemuksestaan paremman.
Me autamme sinua varmistamaan, että pystytte palvelemaan myös heitä.
Meillä on tarjolla neljä laajuudeltaan erilaista koulutusta, joista kaikki räätälöidään juuri sinun organisaatiotasi varten.
Palvelupaketit
-videokirjasto
- - kattava videokirjasto näkö- ja kuulovammaisten kanssa toimimisesta
- - aiheina muun muassa ostopolku, tilojen esteettömyys ja sivujen saavutettavuus
- - konkreettiset ohjeet näkövammaisen opastamiseen ja huonokuuloisen kanssa kommunikointiin
-etäkoulutus
- - tunnin mittainen koulutus vaikka organisaatiosi koko henkilökunnalle
- - tietoa esimerkiksi sivujen, tilojen, asiakaspalvelun tai ostopolun esteettömyydestä
- - paljon henkilökohtaisia esimerkkejä
-koulutus
- - kahden tunnin mittainen koulutus organisaatiollesi valitsemassasi paikassa
- - tietoa esimerkiksi sivujen, tilojen, asiakaspalvelun tai ostopolun esteettömyydestä
- - käytännön harjoitteita, kuten opastaminen, kuvailutulkkaus, häiriöäänien vaikutukset ja huomiointi
sankari
- - Mysteerishoppaus: testaamme tämänhetkisen saavutettavuutenne verkossa ja paikan päällä
- - Kahden tunnin koulutus perustuen tekemiimme havaintoihin
- - Kehittämisraportti: annamme ehdotuksia esteettömyyden ja kilpailukyvyn lisäämiseen
Koulutuksemme on tarkoitettu kaikille niille organisaatioille, joissa halutaan yhdenvertaisuuden olevan kauniiden sanojen lisäksi myös konkreettisia tekoja. Palvelumme ovat räätälöitävissä tarpeidenne mukaan.
Kaikkiin hintoihin lisätään arvonlisävero ja mahdolliset matkakustannukset pääkaupunkiseudun ulkopuolelle.
Heidi Torn
Aistivammaisten asiakaskokemuksen viitankantaja

Heidi on syntymäsokko, jonka aivoille sattuneen koodausvirheen vuoksi hän näkee vain valoa ja varjoja.
Heidi toimii myös rekrytointiyrittäjänä, viimeistelee esikoiskirjaansa ja julkaisee omaa musiikkia.
Toni Hinkka
Supersensitiivinen etäkyborgi
Toni sai kuulovamman armeijaurallaan 25-vuotiaana. Tonin vamma vastaa tilannetta, jossa valtaosa on kahdeksankymppisenä.
Toni on myös tietokirjailija, ammattimentori, vaikutusvoimavalmentaja ja suosittu puhuja. Kuulolaitteineen kyborgi.

Varaa etätapaaminen kanssamme, niin jutellaan lisää!
Lista näkö- ja kuulovammaisen asiakaskokemukseen vaikuttavista asioista
Tätä listaa voi hyödyntää niin virastoissa, kouluissa, kaupoissa, kauppakeskuksissa, hotelleissa, ravintoloissa ja erilaisissa tapahtumissa kuin asiakaspalvelussakin. Oletko jo ottanut selvää, miten nämä on työpaikallasi huomioitu?
Olemme tiivistäneet sinulle listan asioista, joiden huomioiminen parantaa näkö- ja kuulovammaisten sekä iäkkäämpien ihmisten asiakaskokemusta. Samalla kun varmistat, että lähes miljoona aistivammaista saa parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen, parannat sitä myös vammattomien osalta. Olemme ryhmitelleet huomioitavat asiat välilehdille tilanteiden mukaan, ja niitä voi soveltaa niin tapahtumissa, koulutuksissa, hotelleissa, ravintoloissa, yrityksissä kuin virastoissa. Pienillä teoilla voit varmistaa, ettet vaikeuta vammaisen arkea.
Autamme mielellämme sinua varmistamaan, että teillä jokaisen on helppo ja mukava asioida!
Käyttötapaukset
Selaa välilehdistä
Huomioithan ilmoittautumisesta ainakin nämä asiat:
- Onko ilmoittautuminen mahdollista riittävän usean kanavan kautta?
- Miten sivut ja ilmoittautumislomakkeet toimivat ruudunluku- tai suurennusohjelmaa käyttävälle?
- Välittyykö kuvien ja videoiden sisältö myös näkö- ja kuulovammaisille?
Huomioithan esimerkiksi aulan vastaanotossa ainakin nämä asiat:
- Osaatko huomioida vammat ja tulkin oikealla tavalla kommunikoidessa asiakkaan kanssa?
- Onko kirjautuminen esteetöntä?
- Miten asiakasta voi parhaiten neuvoa tai auttaa siirtymisessä oikeaan paikkaan?
Huomioithan ainakin nämä asiat, niin asiakkaasi löytävät perille:
- Miten helpottaa asiakkaan saapumista paikan päälle?
- Miten opastaa asiakas oikeaan paikkaan tiloissanne?
- Miten toimia, jos lähdet itse näyttämään tietä?
On ohjelmassa sitten asiaa tai viihdettä, huomioithan nämä, niin myös vammainen asiakkaasi voi keskittyä rauhassa nauttimaan ohjelmasta:
- Millaisia asioita pitää huomioida äänentoistossa kuulovammaisen ja tulkin näkökulmasta?
- Miten visuaaliset osat esitystä välittyvät näkövammaisille?
- Miten vammat huomioidaan esiintyjän ja yleisön välillä tapahtuvassa vuorovaikutuksessa?
- Millaisilla teknisillä ratkaisuilla esitystä voidaan vammaisille parantaa?
- Mitä esiintyjän on hyvä huomioida?
- Mitä asioita etä- ja hybriditapahtumissa pitää ottaa huomioon?
Ruokailu aamiaisbuffetissa, ravintolassa tai kahvilassa vaatii erilaisten asioiden huomioimista, mutta yhteistä kaikille on hälinän ja ruuhkan lisäämät haasteet:
- Miten ruoat ja ruokalistat voisi parhaiten esitellä?
- Millaisia asioita voi huomioida pöydän varaamisessa ja valinnassa asiakkaalle?
- Miten näkö- ja kuulovammaisten ruokailua voi helpottaa?
Erilaisia aktiviteetteja voivat sisätiloissa olla vaikkapa kuntosali, kylpylä tai leikkinurkkaus. Ulkona vammaisia voi olla esimerkiksi mukana erilaisissa urheilulajeissa. Kommunikoinnin ja viihtymisen lisäksi on erityisen tärkeää huomioida turvallisuus.
- Miten varmistetaan kommunikointi erilaisessa aistiympäristössä (laitteiden äänet, veden solina), jossa apuvälineiden (valkoinen keppi, kuulolaite) käyttö
voi olla rajoitettua? - Miten toimitaan vaaratilanteen sattuessa?
Selaa välilehdistä
Olemme huomanneet, että majoitustiloissa on harvoin huomioitu erikseen vammaiset. Olethan sinä ottanut huomioon nämä:
- Miten huone esitellään?
- Tarvitaanko huoneisiin lisävarusteita?
- Miten hätätilanteissa toimitaan?
Etä- ja hybridikokousten lisääntyessä tekniset haasteet tekevät kokouksista usein haastavia myös normaalisti näkeville ja kuuleville. Niiden lisäksi näkö- ja kuulovamma aiheuttavat omat lisähaasteensa etäkokouksiin osallistuville. Nämä kysymykset ratkaisemalla helpotat kokouksia:
- Miten asiasisältö välitetään sekä näkö- että kuuloaistin kautta?
- Miten osallistaminen ja osallistuminen kokouksen aikana on mahdollisimman sujuvaa?
- Miten luodaan psykologisesti turvallinen ilmapiiri, jossa vammaa tai sen takia tapahtuvaa virhettä ei tarvitse pelätä?
Myös näkö- ja kuulovammaiset shoppailevat niin verkossa kuin myymälöissäkin. Etenkin näissä tilanteissa myyjät ja asiakaspalvelu voivat tehdä kokemuksen eteen paljon:
- Miten asiakkaalle esitellään tuote parhaalla tavalla?
- Ovatko asiakkaalle toimitettavat materiaalit saavutettavassa muodossa?
- Missä muodossa tuotetiedot tai ohjeet kannattaa antaa?
- Miten helpotetaan verkko- kortti- tai käteismaksutilannetta?
- Miten saavutettava ajanvaraus on?
- Miten kertoa toimenpiteestä?
- Miten kommunikoida toimenpiteen aikana? Entä, jos paikalla on tulkki?
- Miten kertoa vammautuneelle näkö- tai kuulovammasta?
Turvallisuuden huomiointi on tärkeä osa imagoa ja jo lakienkin edellyttämää:
- Miten tilaratkaisuissa huomioidaan yleisesti aistivammat?
- Mitä henkilöstön pitää osata, jotta osaa toimia silloin , kun ei ole enää aikaa opetella?
- Miten toimitaan, jos kaikesta huolimatta tapahtuu jotain yllättävää?